1.3. Повернення з ув’язнення, виїзд на Сибір
Смерть Сталіна у березні 1953 р., боротьба за владу в Кремлі та хрущовська кампанія десталінізації істотно вплинули на становище Греко-Католицької Церкви. В 1955–1956 рр. декілька сотень греко-католицьких священиків та монахів, які вижили, повернулися з таборів і заслань у Західну Україну.
Незважаючи на невідступний нагляд КДБ та відновлення з 1957р. наклепницької пропаганди, повернення до суворих законів сталінських років не було. Застосування терору проти Церкви стало вибірковим і витонченішим. Зусилля влади концентрувалися на тому, щоб перешкодити Церкві відновити ієрархію та священство в надії на те, що „уніатська проблема” розв’яжеться сама після смерті похилого віку єпископів та священиків, котрі ще залишилися.
Із життєпису о. Євгена Пелеха дізнаємося, що коли він повернувся із заслання до Львова у серпні 1956 року, то найперше він зустрівся з о. Василем Рудкою. Вони знайшли помешкання в однієї бездітної родини літніх людей на вулиці Простій, 30. Властиво там вже мешкав о. Василь. У Львові о. Василь зустрівся з о. Павлом Маїком, ЧНІ, який працював викладачем бухгалтерських курсів. Він допоміг отцю Василю закінчити ці курси і влаштував його на роботу. О.Василь працював у Львові до січня місяця 1959 року.
Десталінізація не означала відновлення Греко-Католицької Церкви, і тому репресії проти греко-католиків тривали. Так властиво після Нового Року (1959) почалися нові переслідування, особливо тих , хто повернувся з в’язниць чи заслання. Коли о. Рудці перекреслили паспорт і наказали покинути межі України, він звернувся за порадою до блаженного владики Миколая Чарнецького, з рук якого о. Василь отримав Тайну Священства. Саме в той час о. Павло Маїк, ЧНІ, запропонував о. Василю їхати в Сибір, оскільки мав там родину. Преосвященний Владика погодився на це і сказав: „ Їдь туди, тебе посилає Боже провидіння. Там у Сибіру, є дуже багато наших людей греко-католиків, вони чекають тебе на чужині”.
Харизма Згромадження Найсвятішого Ізбавителя – місія для людей найбільш опущених. Місіонарі завжди, при будь-яких обставинах покликані служити тим людям, яким найменше приділяється уваги. Вміти відчитувати знаки часу і служити там де церква найбільше того потребує.
Кожна з цих ситуацій вимагає від Редемптористів відважної віри. Часто ця безстрашна віра полягає у тому, щоб залишити все, що було нашим життя раніше – свою культуру, мову, стиль життя – і йти туди, де цього вимагає нагальна душпастирська потреба.
На цей час Сибір став місцем життя для багатьох тисяч українців греко-католиків, які довший час залишались без духовної опіки. Тому саме туди і Боже Провидіння посилало о. Василя , до тих пригноблених і духовно опущених людей.
Бути місіонером – це означає не тільки бути близько до людей і заступатися за вбогих; це означає також мати досвід, яким потім маємо ділитися з іншими, ділитися тим, „що було споконвіку, що ми чули, що бачили нашими очима, що оглядали і чого руки наші доторкалися” (1 Йо.1,1)
У квітні о. Василь вирушає до Сибіру разом з о. Павлом, який взяв для цього „відрядження”. Їхали залізницею і перед Паскою прибули до міста Прокопівська, Кемеровська область. Жив отець в бараці по вул. Проектна. I. Катерина Бабій ось, як згадує про це помешкання отця у своєму інтерв’ю: „А там не можна було в него Службу Божу відправляти, там не було місця, там маленька кімнаточка, ну так вот ліжко стояло, тут пєчєчка, тут водичка в бачку, вот і всьо, і там не повернутися, маленька взагалі.” А о. Ярослав Сподар, ЧНІ, згадує, що коли він приїхав до о. Василя, то його вразив цей барак: ”Тут ліпші мали стайні корови чим там...Жив отець у тому бараці. Я кажу: „Як ми будемо тут жити? То корови краще живуть.”
Не звертаючи жодної уваги на зовнішні обставини о. Василь продовжував свідчити про Христа своїм життя, так як зазначено в Інформаторі Генерального Уряду, що місія полягає не так у різних видах діяльності, як у свідченні й у самому стилі життя, що служить прикладом для інших.
Щоб не звертати на себе увагу, отець Василь влаштувався на роботу гардеробником в поліклініці при шахті „Коксовій”. Про працю о. Василя згадує п. Софія Сірант: „Я знала його, коли він робив на шахті на вішалці в больниці, чула як неприємно було робити там, насміхалися з него, обзивали. Насміхалися робочі.” В цьому „нелегкому” товаристві отець працював до 1970 року, звідти і пішов на пенсію.
Усім своїм життям, як справжній редемпторист, він наслідував Христа, свого Вчителя та Відкупителя:
Кожен редемпторист через особисту чернечу праведність має насамперед стреміти уподібнитися до Божественного Спасителя Ісуса Христа – це є ідеал для усіх добрих синів св. Альфонса Лігуорі. Міра та сила поєднання місіонера із Божественним Спасителем є мірилом успішності його праці для добра душ на місіях. „Освятитися самому і допомогти іншим стати праведним”! Це – мета редемпториста.
Це споглядання Христа допомагало отцю Василю займатися підпільно душпастирською працею серед греко-католиків: служив Літургію, хрестив, вінчав, сповідав. За це він мав велику пошану серед людей.
Підсумовуючи перший розділ можемо з певністю сказати, що насправді історична ситуація на той час була складною і вимагало від отця Василя великих зусиль, щоб не розгубитися, але дальше продовжувати працювати і провадити душпастирську діяльність.
Content-Disposition: form-data; name="file1"; filename=""
Content-Type: application/octet-stream
|