Bogoslov

Четвер, 28.11.2024, 06:37

Вітаю Вас Гість | RSS | Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід

Головна » Статті » Мои статьи

ІСТОРІЯ ПІДПІЛЬНОЇ ЦЕРКВИ ЗАКІНЧЕННЯ

3.3. Служіння священика бірітуаліста

В Киргизії, в м. Фрунзе [нині Бішкек], був німецький священик о. Прелат Келлер із Саратовської губернії. Коли о. Василь пішов на пенсію, то зустрічався з о. Келлером, бо той ще раніше приїздив сюди відвідувати німців і греко-католиків. Також в Прокопівськ регулярно приїжджав отець Олександр Бень з Анджеро-Судженська для духовної обслуги людей. О. Олександр час від часу зустрічався та розмовляв з о. Василем. На початку 70-х років о. Олександр Бень звернувся з проханням до о. Рудки, щоб той обслуговував ще й римо-католиків, бо йому вже було важко їздити в Прокопівськ. Тоді о. Василь звернувся до Протоігумена о. Филимона Курчаби, щоб дозволив йому служити в латинському обряді для обслуги римо-католиків. Отримавши дозвіл, о. Василь почав служити в двох обрядах не тільки в Кемеровській області, але ще до нього звернулися з проханням вірні із Алтайського та Красноярського країв. Поки о. Василь міг, то часто туди їздив і обслуговував як латинників так і греко-католиків. То була далека дорога і нелегка праця, окрім того о. Прелат Келлер вимагав від о. Василя звіту з його активної праці, особливо щодо духовної обслуги римо-католиків.

В Саратові була на той час митрополія і єпископ запропонував священикам збирати молодих дівчат, які б хотіли посвятити своє життя служінню церкви, які б були отримувані церквою. Такою була с. Анна Едерлє, яку разом з родиною виселили з Саратова по приказу Сталіна, щоб вони часом не допомагали німецьким віськам. Оселившись в Прокопівску вона зайнялась збиранням людей до хрещення, катехизації, шлюбу. Домовлялась про місце і час Святої Месси, а потім повідомляла священика. Так розпочалась праця о. Рудки з с. Анною, яка працювала тільки між німцями.

Праця почалась не тільки в Прокопівську, люди звертались з Новокузнецька, Байдаївки, Куйбишевского району – на цих теренах отець працював для українців і для німців. По вихідних о. Рудка їздив також до вірних Алтайського краю, Красноярского краю. Бував в Ленін-Кузьнецьку. Антон Іванович Боос [німець] згадує:

Мне было 13 лет когда когда меня привели к отцу. Мы были не крещёные и нас детей привели к отцу. После этого я начал сам ходить частенько на Мессу. Когда говорил проповедь он говорил, что нам ничего не надо, если мы веруем. Однажды  я привёл своего друга и когда он услышал проповедь то заплакал. Он часто приходил к нам , у нас считалась семья бедная, даже можно сказать слишком бедная, он последнее отдавал. В последний день мой отец хотел исповедоваться, он там с ним побудет, так он умудрился под подушку засунуть деньги, что не видел даже отец. Всегда радостно относился к детям, особенно кто ходил к нему…[1]

 

Пані Катерина Мухамеджанова згадує:

Когда мой папа приехал после труд армии с женой и тремя детьми сюда в Прокопьевск, он в первую очередь стали искать священника. Но они как-то, немцы, собирались все вместе, молились в домах, но им очень хотелось чтобы можно было исповедоваться, принимать Святое Причастие. И вот через кого-то они услышали что здесь в Прокопьевске живет такой отец Василий Рудка, ну и они делегацией, там несколько мужчин, собирались и пошли его искать. Ну, нашли, он тогда ещё жил в бараках на Коксовой улице, и когда они обратились с такой просьбой, отец Василий ответил, что он должен посоветоваться может ли он вести службу для немцев, для латинников. А через какое время, когда они второй раз пришли к нему, о. Василий согласился с немцами вести службу. Службу он вел на латинском  языке. Вели службу как договаривались в разных домах, например, один день у нас в доме служили, потом другой раз на следующее воскресенье, или на следующий праздник, все равно где – то договаривались в каком-то доме, на какое время и все люди собирались туда и он вел Службу. Иногда собиралось до 50-ти человек. И соседи, ходили слушать, когда шла Служба, соседи нас не выдавали. Помню что однажды во время Службы сзади стоял милиционер и проверял, как служба ведется, что мы делаем на Службе, и еще так плечами, помню один раз, он так пожал плечами и говорит: «Ничего, обыкновенная Служба, как в любой церкви. Зачем заставляют нас здесь стоять, непонятно». Отець Василик  к нам приходил, потому что мой отец лежал парализованный, он 22 года пролежал. Бывало он идет с работы, если у него какой – (тотормозок) остался или что, он обязательно зайдет угостит… Когда я уехала от родителей, и вечером когда молишься, обдумываешь свой день. Вот что бы сказал о. Василий, если бы узнал что я так себя повела? И вот поэтому я наверное Бога никогда не забывала...[2]

 

Про служіння отця Василя для німців також згадує отець Ярослав Сподар, ЧНІ, що не раз люди з інших міст приїжджали до отця, щоби похрестити дітей, посповідатись чи повінчатись.[3]

Отець Василь був людиною, Богом обдарованою, обдарованою не тільки через свою високу освіту [професор морального Богослов’я, знав декілька мов], а обдарованою Богом і високими чеснотами як монах, священик. Своїм життям отець давав приклад молодим покликанням і в них виховував цю вірність Христові аж до пожерти свого життя задля ствердження правди Євангелії, приклад брата Мар’яна Галана.

Служіння Протоігумена було для отця Василя ще одною нагоду, щоб засвідчити перед своїми „духовними синами співбратами” свою велику відвагу та мужність. У цьому служінні отець засвідчує перед ними, але також і перед тими хто його переслідує свою віру у Воскресіння, Воскресіння Церкви та Правди.

Ці три види служіння про які йшла вище мова вирізняють о. Василя в особливий спосіб і показують його велику обдарованість і здатність нести різні служіння не зважаючи на ситуацію, яка склалася. Бути Протоігуменом в такий важкий час вимагало неабияких зусиль і відваги. Щоб формувати інших потрібно самому посідати певну чесноту і впорядкованість духовного життя, а також насмілюсь сказати і святість, бо тільки так можна було дати добрий приклад для молодого покоління. Бірітуалізм потребує широти душі і знань, а цими чеснотами володів цей священик, який хотів жити для Бога і ближніх, стати всім для всіх. Також це вимагало від нього здорового розуміння двох обрядів, а також різного характеру людей, бо німці мають іншу ментальність, ніж українці. О. Василь досить добре з цими всіма служіннями справлявся, як ми бачимо зі свідчень тих людей, які його знали і яких він провадив до Бога.

ВИСНОВОК

Підсумовуючи цілу працю можемо сказати, що підпілля було особливим часом, який вимагав від людини надзвичайно великої віри в Бога, а також уповання на Його Провидіння. Приклад о. Василя Рудки є вражаючим, як ми це бачимо зі свідчень тих з ким він жив і для кого служив, як священик, місіонер, настоятель, духівник, учитель. Він не зважаючи ні на що продовжував свою місіонерську діяльність, хоч умови були важкі: переселення, арешт, переслідування, виїзд на Сибір. Це все було висвітлено в першому розділі, який яскраво показав історичну ситуацію, яка склалася на той час і в якій о. Василь провадив своє душпастирське служіння.

Другий розділ показує ревність о. Василя в цьому служінні. Він править Святі Літургії, уділяє Святі Тайни. Зі свідчень очевидців є ясно, що не все було так просто. За свою працю місіонер зазнавав переслідувань. Ми також мали нагоду побачити, що навіть взяття у відділ міліції могло обернутися в інше русло і отець був готовий щоб, якщо потрібно посповідати рідних кагебістів, які про це просили. О. Василь не перестає проповідувати Слово Боже, хоч не так явно з амвони чи на великих місіях, але так, як дозволяє ситуація: при розмовах, свідчить власним своїм життям, молиться за інших.

Третій розділ розкрив особливі харизми о. Василя Рудки: його служіння як Протоігумена, як форматора нових покликань, а також служіння Святої Літургії у двох обрядах. Зі свідчень людей, які приходили на Богослужіння, які його знали, ми бачимо, що о. Василь був відкритий на дію Святого Духа і ніс своє душпастирське служіння до останнього подиху свого життя.



[1]Інтерв’ю №19. Касета: Сибір №2.

[2]Інтерв’ю №8. Касета: Сибір №1.

[3]Інтерв’ю з о. Ярославом Сподаром, ЧНІ.

Категорія: Мои статьи | Додав: bogoslov (07.03.2008) | Автор: БРАТ ВІНКЕНТІЙ СУХОВІЙ
Переглядів: 1113 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Форма входу

Категорії розділу

Мои статьи [30]
Екуменічний розділ [0]
Тут будуть поміщені статті щодо діалогу церков і релігійних організацій між собою, а також екуменічні ідеї.

Пошук

Наше опитування

Оцените мой сайт
Всього відповідей: 190

Міні-чат

Друзі сайту

Статистика


Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0